DIY SEAT sztorik

Tomi's garage

Tomi's garage

Hűtőventillátor probléma

2020. augusztus 18. - Tomi_vagyok

Eszembejutott, hogy létezik még egy kellemetlen, ugyanakkor akár veszélyesnek is tekinhető probléma, már ami a motorunkat esetleg a klímakompresszorunkat érintheti (amennyiben klímás a gép, bár az 1M1/1M2-k jellemzően már azok, csak a legszerényebben felszerelt 1.4/1.6osokban nincs). Még az első Leonnál vettem észre, dugóban araszolva, klímázva, hogy elkezd felfelé kúszni a hűtővizem hőmérséklete, de ha kikapcsoltam a klímát, akkor szépen visszahűlt. Gyorsan félre is álltam, géptető fel és ekkor láttam, hogy a két ventillátor közül, csak a kisebbik üzemel a klíma bekapcsolásakor, ami nem üzemszerű. Vegyük át, hogy mi vesz részt a motorhűtés/klímahűtésben, hogy ne cseréljünk ki mindent, mire megtaláljuk a valóban hibás alkatrészt:

Motorhűtés:

  • Biztosíték (Akksi fölött)
  • Vezetékezés
  • Hőkapcsoló (a ventillátorok műanyag keretében található, vezetőoldalon alul, cseréjéhez le kell ereszteni a hűtőközeget)
  • Maga a ventillátor

Klímahűtés

  • Biztosíték
  • Vezetékezés
  • Hűtőközeg (klímagáz)
  • Nyomáskapcsoló
  • Klímarelé (vezetőoldali nyúlvány, az akksi alatt)
  • Maga a ventillátor

Célszerű megfigyelni, hogy mikor nem kapcsol be a ventillátorunk. Egyfelől hiába van egy nagy meg egy kicsi, minden esetben, mindkettőnek mennie kell (ha klímázunk, ha a dugóban araszolunk, esetleg egyszerre a kettő). Két fokozata van, egy lassabb illetve egy gyorsabb. Minden esetben érdemes elsőként az akksi tetején lévő biztosítékot ellenőrizni, ez a leggyorsabb és legegyszerűbb mutatvány.

Amennyiben bármelyik üzemmódban csak az egyik megy, gyanakodhatunk, hogy a nem üzemelő ventillátor rossz. Egyszerre a kettő nem szokott elpusztulni, így ilyen esetben inkább más komponens felé kell keresgélni. Amennyiben azt látjuk, hogy a hűtővíz hőmérséklete elkezd emelkedni, gyanakodhatunk a hőkapcsolóra. Természetesen a ventillátorokban van egy vész üzemmód, hogy bekapcsoljanak, de ilyenkor már kb 105-110 fokos a vizünk és a mutató is elkezd kitérni a 90ről, ami gyakran eljátszva, nem egészséges a motornak, ezért érdemes vele foglalkozni. A klíma bekapcsolásával ellenőrizhatjük, hogy biztosan nem a ventillátorokkal van-e a gond, mert ilyenkor be kell kapcsolja azokat (amennyiben ott minden komponens megfelelően működik! Nekem természetesen ott is volt hibás).

A klímánál annak ellenére, hogy hideget fúj azért érdemes időnként rápillantani a rendszer működésére (ebben az esetben van minimálisan szükséges hűtőközeg, működik a hőkapcsoló illetve a kompresszor behúz (itt vezetékezés is jellemző probléma!)) is, amennyiben hideget sem fúj ezek körül kell keresgélni). Tehát ha a mi komfortunk megfelelő, jó eséllyel az előbb sorolt komponensek megfelelően működenk, ám fontos, hogy pl. állóhelyzetben a klímahűtő is megfelelő hűtést kapjon, nem megterhelve ezzel a kompresszort (a gáz összenyomás hatására felhevül, amit hűteni kell). Tehát állóhelyzetben ha bekapcsoljuk a klímát, röviddel utána be kell, hogy induljon mindkét ventillátor. Amennyiben ez nem történik meg, úgy vélhetően vagy a vezetékezés, vagy pedig a nyúlvány alatti relé adta meg magát.

Mint a bevezetőben is írtam, érdemes ezekre időnként ránézni, mert a saját komfortunk mellett az autóét  is tudjuk biztosítani azáltal, hogy minden komponens megfelelő hűtést kap és nem pusztul el idő előtt. :) Én jellemzően lecsekkolom a megfelelő működést a nyári meleg hónapok előtt, amikor jelentősebb szükség van a ventillátorokra. Mindenkinek jó bütykölést, vigyázzatok magatokra és az autókra! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://tomisgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr5216167810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása