DIY SEAT sztorik

Tomi's garage

Tomi's garage

Az a fránya beázás, avagy hogyan orvosoljuk DIY

2017. november 29. - Tomi_vagyok

Tekintettel, hogy éppen ráérek és esős (haves, havesős?) idő van, egy fontos Seat - bár amennyire tudom, más VW konszern autót is érint - Leon/Toledo 1M problémára írom le a megoldást. Mivel itt a blogon nem lehet beágyazni képeket (vagy még én nem jöttem rá), így pusztán szöveges lesz.

A történet onnan indult, hogy az enyém is beázott, nyilván apámé is beázik, orvosoljuk valahogy, talán ezt még én is meg tudom oldani. Honnan is ered a probléma? Két jelentős helyet szoktak emlegetni ezen autóknál: az egyik a pollenszűrő felől, a másik pedig az ajtók.

Az első viszonylag könnyen ellenőrizhető, motorhát felnyit, ha szemben állunk az autóval, akkor a bal oldalán lévő esőelvezetőt kell kivenni, ellenőrizni alatta a pollenszűrőt és megfelelően visszatenni. 

A másodiknak az ellenőrzése sem nehéz, de a javítás azért időigényesebb (én a vezetőajtót 8 óra alatt csináltam meg elsőre, persze aztán sokat javult az időm :) ). Az ajtóban lévő panelok szigetelését kell majd kicserélni, felújítani, mert ez öregszik el az idők folyamán. Amire szükség lesz hozzá (a méretekben nem vagyok biztos, emlékezetből próbálom): lapos csavarhúzó, csillag csavarhúzó, 20-as torx fej (az első ajtókhoz kell csak), 8as XZN típusú bitfej, 10es dugókulcs, egy legnagyobb IKEAs csavar illetve egy ennél mégnagyobb, én érzésre találtam meg (a két csavar a hátsó ajtóhoz kell csak), butil szalag vagy D profilú szigetelő, fogó és némi kézügyesség. 

Első ajtó(k)

Első körben a a kárpitot kell lebontani, ehhez fog kelleni a csillag és a torx fej. A kapaszkodó műanyagját kell lepattintani. Itt szoktam használni a lapos csavarhúzót, alányúlok a hátsó részen és előrefelé tolva finoman lepattintom. Alatta lesz két csillag fejű csavar, ezt kell kicsavarozni. Ez után a kárpit legalján lévő 2 torx csavart kell kiszedni, majd óvatosan leszedni a kárpitot, anélkül, hogy eltörnénk a bolhákat/patentokat. Ezt követően lecsatlakoztatom az ablakemelő, a tükör (ha van) a lábtér világítás illetve a kilincs bowdenjét és már félre is rakhatjuk a kárpitot és feltárul előttünk az ajtópanel. Ez egyébként tökéletes állapot arra, hogy egy nagynyomású mosógban megnézzük, hol is jön be a víz (jellemzően a panel alját kell sasolnunk, de a hangszóró környéke is gyengepont).

A panel leszereléséhez külön kell választani az üvegtől. A két kis gumi szerelőablak mögött lesznek ennek a 10es csavarjai (egy picit ehhez le kell engedni az ablakokat, úgy válnak láthatóvá),  melyet elég kilazítani és innentől kézzel fel lehet húzni az ablakot. Javasolt valamivel rögzíteni, hogy amíg szerelünk ne essen le és törjön ripityára. Ha ez megvan, nincs más hátra, mint a panel szélein lévő 10 csavart kitekerni. Én a zárat is ki szoktam venni, mert van egy műanyag lapka, ami összeköti az ajtópanelt a zárral a szerelhetőség érdekében. 3 kis műanyag bütyök fogja a panelhoz, van aki átüti és többet vissza sem rakja (ez azoknál a modelleknél probléma, ahol még van ez a kis bütyök az ajtókárpitban ami fel le járkál nyit/zár állapottól függően). Így függetleníthető a két dolog egymástól, de a teljesség igénye miatt mint már említettem a zárat is ki szoktam venni. Ehhez fog kelleni megint egy torx fej, amivel a zárbetétet (illetve a vakdugót) kiszabadítom. Ennek a csavarja egy műanyag kupak mögött bújik meg, a kilincs magasságánál az ajtó oldalában. Ezt csak kilazítani kell (pontosan 12 fordulat, miközben a kilinccsel nyitunk az ajtón), ilyenkor már ki kell tudjuk venni a zárbetétet/vakdugót. Innentől már látszik a kilincsben a zár bowdenje, ezt kell kipattintani, hogy a zár kivehető legyen, miután kicsavartuk a két XZN csavart. A panel a zárral együtt (amennyiben meghagytuk a műanyag lapkát ami összetartja) kiemelhető. Ehhez egy kicsit felfelé kell toljuk, majd magunk felé húzni az alsó részét, majd leengedni és már ki is vettük.

Amint a kezünkben van, látni fogjuk, hogy a tömítés az alján repedezett, ott engedi be a vizet. Én a régi tömítést egy lapos csavarhúzóval szoktam lekapirgálni, lehetőség szerint minél alaposabban körülbelül a panel magasságának a közepéig. A felső részt nem kell bántani, mert nem igazán kap vizet és látható is lesz, hogy szép állapotban van. Fontos megjegyezni, hogy az ajtó alján van 3 kis kifolyó, ezeket érdemes kitakarítani úgy, hogy az ajót alján lévő gumit lehúzzuk és azt is kitakarítjuk, szabad utat engedve a víznek. Van aki a hangszóró körül is megcsinálja a szigetelést (gyárilag itt nincs) ehhez le kell fúrni a szegecseket, kinyomni valami tömítővel (pl. ecetsav mentes szilóval), majd visszagyógyítani új popszegecsekkel például. De ha nem akarunk ennyit pepecselni vele, szintén a hangszóró körül érdemes körbekenni hasonló szigetelőval a panel és a műanyag találkozásánál. Ha ezzel mind készen vagyunk, nincs más dolgunk mint fordított sorrendben összerakni az ajtót és reménykedni, hogy mindent jól csináltunk. Amit fontos megjegyezni, hogy összeszereléskor a külső kilincsbowdent nem érdemes túl feszesre állítani, mert azzal adott esetben gátolhatjuk a zár "reset"elését és nem fogjuk tudni kinyitni vagy éppenséggel nem fog lezárni az adott ajtó...

Hátsó ajtó(k)

A hátsó ajtók nagyon hasonlóan oldhatók meg, annyi a különbség az elsőhöz képest, hogy egy darab szerelő ablakocska van. Ahhoz hogy hozzáférjünk a kis feszítő műanyag hengerekhez, csutkára le kell tekerjük az ablakot. Ekkor fog a szemünk elé tárulni az a fantasztkus megoldás, amit a VW mérnökei kidolgoztak. Az üvegben van egy lyuk, azon keresztül megy 2 darab feszítő henger. Egy nagyobb illetve ebbe egy kisebb, így marad feszesen a helyén a hátsó ablak. Ehhez kell a két csavar. A kisebbik a kisebbhez a nagyobbik pedig a nagyobbhoz. A teendőnk pedig az, hogy nem teljesen de becsavarjuk a csavart a feszítőbe (van bennük menet) ráfogunk a fogóval és kihúzzuk őket a helyükről egymás után (azért csak óvatosan, ha nem akarjuk összetörni az üveget). Amennyiben teljesen kivesszük a panel, úgy ezt a két hengert be is lehet nyomni, csak utána tudjuk kivenni az ajtóból. :) Innentől az üveg kézzel felemelhető a további lépések pedig ismertek. Visszahelyezéskor a nagyobbal könnyebb dolgunk lesz, a kisebb szeret átesni. Én meg szoktam zsírozni a külsejét és finoman ütögetem vissza egy cserélhető fejes csavarhúzóval a helyére. Volt már, hogy egy ajtót 4-szer kellett szétszednem, mert mindig átesett... Teljes szétszerelésnél ez a manőver megkönnyíthető azzal, hogy a hengereket előre visszarakjuk az üvegbe körülbelül középre és mikor a panel visszakerült, finoman benyomjuk a helyére.

Sok sikert kívánok mindenkinek a hibaelhárításhoz, illetve még egyszer hangsúlyozom, hogy mindenki saját felelősségére csinálja, amennyiben nem érzi magát késznek, úgy inkább vigye el szerelőhöz/szakértőhöz, vagy legalább olyan emberhez aki látott már olyat akinek a haverja csinált ilyet. :)

Jó bütykölést!

Tomi

A bejegyzés trackback címe:

https://tomisgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr9613403481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása