DIY SEAT sztorik

Tomi's garage

Tomi's garage

Hűtőventillátor probléma

2020. augusztus 18. - Tomi_vagyok

Eszembejutott, hogy létezik még egy kellemetlen, ugyanakkor akár veszélyesnek is tekinhető probléma, már ami a motorunkat esetleg a klímakompresszorunkat érintheti (amennyiben klímás a gép, bár az 1M1/1M2-k jellemzően már azok, csak a legszerényebben felszerelt 1.4/1.6osokban nincs). Még az első Leonnál vettem észre, dugóban araszolva, klímázva, hogy elkezd felfelé kúszni a hűtővizem hőmérséklete, de ha kikapcsoltam a klímát, akkor szépen visszahűlt. Gyorsan félre is álltam, géptető fel és ekkor láttam, hogy a két ventillátor közül, csak a kisebbik üzemel a klíma bekapcsolásakor, ami nem üzemszerű. Vegyük át, hogy mi vesz részt a motorhűtés/klímahűtésben, hogy ne cseréljünk ki mindent, mire megtaláljuk a valóban hibás alkatrészt:

Motorhűtés:

  • Biztosíték (Akksi fölött)
  • Vezetékezés
  • Hőkapcsoló (a ventillátorok műanyag keretében található, vezetőoldalon alul, cseréjéhez le kell ereszteni a hűtőközeget)
  • Maga a ventillátor

Klímahűtés

  • Biztosíték
  • Vezetékezés
  • Hűtőközeg (klímagáz)
  • Nyomáskapcsoló
  • Klímarelé (vezetőoldali nyúlvány, az akksi alatt)
  • Maga a ventillátor

Célszerű megfigyelni, hogy mikor nem kapcsol be a ventillátorunk. Egyfelől hiába van egy nagy meg egy kicsi, minden esetben, mindkettőnek mennie kell (ha klímázunk, ha a dugóban araszolunk, esetleg egyszerre a kettő). Két fokozata van, egy lassabb illetve egy gyorsabb. Minden esetben érdemes elsőként az akksi tetején lévő biztosítékot ellenőrizni, ez a leggyorsabb és legegyszerűbb mutatvány.

Amennyiben bármelyik üzemmódban csak az egyik megy, gyanakodhatunk, hogy a nem üzemelő ventillátor rossz. Egyszerre a kettő nem szokott elpusztulni, így ilyen esetben inkább más komponens felé kell keresgélni. Amennyiben azt látjuk, hogy a hűtővíz hőmérséklete elkezd emelkedni, gyanakodhatunk a hőkapcsolóra. Természetesen a ventillátorokban van egy vész üzemmód, hogy bekapcsoljanak, de ilyenkor már kb 105-110 fokos a vizünk és a mutató is elkezd kitérni a 90ről, ami gyakran eljátszva, nem egészséges a motornak, ezért érdemes vele foglalkozni. A klíma bekapcsolásával ellenőrizhatjük, hogy biztosan nem a ventillátorokkal van-e a gond, mert ilyenkor be kell kapcsolja azokat (amennyiben ott minden komponens megfelelően működik! Nekem természetesen ott is volt hibás).

A klímánál annak ellenére, hogy hideget fúj azért érdemes időnként rápillantani a rendszer működésére (ebben az esetben van minimálisan szükséges hűtőközeg, működik a hőkapcsoló illetve a kompresszor behúz (itt vezetékezés is jellemző probléma!)) is, amennyiben hideget sem fúj ezek körül kell keresgélni). Tehát ha a mi komfortunk megfelelő, jó eséllyel az előbb sorolt komponensek megfelelően működenk, ám fontos, hogy pl. állóhelyzetben a klímahűtő is megfelelő hűtést kapjon, nem megterhelve ezzel a kompresszort (a gáz összenyomás hatására felhevül, amit hűteni kell). Tehát állóhelyzetben ha bekapcsoljuk a klímát, röviddel utána be kell, hogy induljon mindkét ventillátor. Amennyiben ez nem történik meg, úgy vélhetően vagy a vezetékezés, vagy pedig a nyúlvány alatti relé adta meg magát.

Mint a bevezetőben is írtam, érdemes ezekre időnként ránézni, mert a saját komfortunk mellett az autóét  is tudjuk biztosítani azáltal, hogy minden komponens megfelelő hűtést kap és nem pusztul el idő előtt. :) Én jellemzően lecsekkolom a megfelelő működést a nyári meleg hónapok előtt, amikor jelentősebb szükség van a ventillátorokra. Mindenkinek jó bütykölést, vigyázzatok magatokra és az autókra! :)

1.8T

Sziasztok,

megint régen jelentkeztem, elég sokminden történt azóta, tekintve, hogy 2019 szeptemberében büszke tulajdonosa lettem egy 1.8 Turbo Leonnak, ami régi vágyam volt. Természetesen ez azt vonta maga után, hogy az egy főre jutó Seatok száma egynél nagyobbra nőtt, így az egyik autónak mennie kellett. Tolikára esett a választás, tekintve, hogy ennek az eladásával volt kisebb a bukó, így fájó szívvel, de megváltunk tőle. Szerencsére lelkes Seat rajongóhoz került, így úgy tudom, most is jó kezekben van.

Na de visszakanyarodva az 1.8Thez... Az autó kora ellenére (2002-es) kevés kilométerrel került hozzám (159e, magyar autó, lekért előélet, én lettem a harmadik tulajdonosa). Szép állapotú volt, de természetesen mint mindig, ezen is volt/van mit csinálni. Tudni kell, hogy az előző tulajdonosa vigyázott rá, (7 évig garázsos autó volt) kapott egy 60as rendszert, középdob nélkül (az 1.8Turbok esetében ez egyébként jó, mert a downpipe pont turbo után szűkül be, ettől szeret repedni a melegoldal), S2000es szűrőt nagy TIP-pel, Ibiza Cupra front coolert, illetve volt rajta egy brutális program is. Természetesen ahogy kell, vezérléscsere (Conti készlet, INA hidraulikus feszítű, HEPU fémlapos vízpumpa) történt az autón, mert ugyan a kilométer nem de az eltelt évek száma indokolta a cserét. Olajfogyasztási tünetek miatt később az autó kapott egy gyárias programot egy érdi mágustól (Gábor, akihez azóta is járkálok ha gond/fejlesztés van), illetve cserélve lett a PCV/PRV szelep gyári újra, az olaj pedig Liqui Moly-ra 8.000 kmenként. Ezen felül cserélve lett még a ventillátor hőkapcsoló/hőgomba szintén gyárira, illetve kapott egy bontott gyári klímavezérlő relét. 2002es mivoltából fakadóan még kockatükrős, ez lett lecserélve cseppre, illetve a a Top Sport felnik FR-re váltottak, valamint a korábbi sérülésből adódó utángyártott lámpák lettek új Valeokra (gyári beszállító) cserélve. :) Miután realizálódott, hogy a cserék segítettek az olajfogyasztáson (10.000 km-re vetítve kevesebb mint 1 liter), így beleférhet egy pici tuning. :) Az autó megkapta a 2 literes TFSI trafóit (R8 trafó néven is futnak, piros Eldor), illetve BAM (225 lóerős Cupra R) injektorokkal bővült a paletta (ugyanis 5200 környékén elfogynak a gyári injektorok, amennyiben nem szegény keverékkel szeretnénk elérni adott teljesítményt). A program írásakor abban maradtunk, hogy nem írjuk púpra a konfigot, illetve nem érkezik meg az összes nyomaték 2000nél hegyomlás szerűen, szemelőtt tartva a vezethetőséget és a tartósságot is. Így a töltőnyomás körülbelül 2900-as fordulatnál éri el a maxmimumát (1.2-1.3 Bar a korábbi 0.6 helyett) 5400 környékétől pedig elkezdi szépen visszavenni a gyári értékre. Még nem tökéletes a program, időnként tud hullámozni a nyomás, illetve padolva sem volt az autó, de a gyári 235nm most elvileg 300-320ra lett feltornászva és valahol 200 lóerő felett járhatunk valamivel. A következő feladat az autó fényezésének kijavítása (sajnos van egy rozsdapötty a jobb hátsó sárvédőnél), illetve a program fixálása lesz.

Mindezek mellett elmondható, hogy egy remek gépről van szó, nagyon szeretem és tényleg igaz, hogyha kultúráltan közlekedik vele az ember - amit időnként nyilván nehéz megállni - akkor közel hasonlóan fogyaszt hosszútávon az 1.6-hoz, köszönhetően a 6os váltójának. Remélem nagyon sokáig fogom tudni használni a kis gépet!

Ingadozó alapjárat

Sziasztok,

a munka ünnepén eszembejutott, hogy van nekem (volt?) egy blogom… Tekintettel arra, hogy láttam, hogy időnként vannak emberek akik erre járnak, gondoltam írok egy friss bejegyzést. :) Már nem tudom, hol tartottam, úgyhogy most ami eszembejut random és hasznosnak tartom osztom meg veletek. Miután összetörtem az autót, volt egy gyújtáskapcsoló betét cserém, aztán az akksi is megadta magát, majd jött ősszel a rém: elkezdett ingadozni az alapjárat.

Különösebb tünet nem volt, szépen ment az auto, egyedül mikor megálltam, akkor ingadozott az alapjárat egy körülelül 500-900-as tartomány között, kizárólag miután bemelegedett a hűtőközeg. Csoporttagokkal való konzultáció után kilyukadtunk az EGR szelepnél, ami ugyebár a benzines autóknál üzemmelegen kezd el működni ( a már egyszer kipufogott gázokat vezeti vissza a motortérbe - kevesebb oxigén, melegebb levegő - hogy csökkentse annak károsanyag kibocsájtását illetve fogyasztását. Más kérdés, hogy ez milyen retkes levegőt jelent…). Közel 200.000 km volt az autóban még gyári EGR, ezek is mind arra mutattak, hogy megfáradt az alkatrész. Próbálkoztam diagnosztikával újrakalibrálni, javasolták a pucolást, azonban ezekkel mind csak elodázni lehet az elkerülhetetlent. A diagnosztika egyébként - amikor dobta egyáltalán a csekk lámpát - fel is hozta az EGR-t hibásnak, azonban ha nincs ilyened, legegyszerűbben úgy tudod kideríteni, hogy nemes egyszerűséggel lehúzod a csatlakozóját és így kezded el használni. Nekem ezután picivel magasabb volt melegen az alapjárat, illetve üresben való kiguruláskor valahogy a sebességgel arányosan ejtette a fordulatszámot is, nem pedig azonnal az alapjáratira, azonban az ingadozás eltűnt a rendszerből. Ezen tapasztalások összességével arra jutottam, hogy benevezek egy új alkatrészre. Ahogy sok más dolognál, itt is a gyárit javasolják, mint tartós megoldás, így én is amellett tettem le a voksom. Jó tudni, hogy ennél a BCB illetve AZD motornál, a gyári beszállító egy bizonyos Pierburg így nem kell feltétlenül 62 ezer forintért a VW emblémásat venni, jó less 39ért egy mezei Pierburg is (2018 őszi árak). Kicserélve, kalibrálva, azóta is - majdnem - tökéletes az alapjárat (megálláskor hajlamos az alapjárat alá ejteni egy picit, de semmi más gond nincs vele), én pedig boldog vagyok. :)

Remélem lesz időm majd néha írni ide, illetve, bízom benne, hogy tudtam tanácsot adni, amennyiben hasonló problémával állsz szemben. 

gyújtáskapcsoló betét

Sziasztok,

ismét régen jelentkeztem. Nem tudom, talán kicsit alábbhagyott a lendület... :) Illetve tavasszal sajna megtörtem egy kicsit Leonkát, amit a géptető, lökös, lámpák, zárhíd bánt. Nem volt nagy csatt, lufik szerencsére nem nyíltak, de így is sokmindent kellett csinálni... És persze előjött egy jó kis szivatós probléma, mikor máskor? Ja amúgy komplett kuplungot is kellett cserélni ezidőtájt, szóval belement nem kevés pénz... 

Na szóval. Egy vidám szombati nap volt, mikor Tolikát elvittem Csucsuhoz olajcserére, apu pedig megkapta Leonkát bevásárolni. Vidáman döngettem haza a friss olajjal, mikoris hív apám, hogy kigyulladt a csekk lámpa, meg "valami" EPC is ég és nem igazán akar menni az autó.... Illetve egy olyan érdekes jelenséget mondott, hogy előtte felvillant a töltésvisszajelző lámpa, menetközben... Hát mondom ez nagyszerű, felkapom a laptopot és megyek mondtam neki. Odaértem, laptop bedug, Fojtószelep szakaszos gond... Mivel nem sokkal előtte cseréltem Leonkán is olajat/szűrőket, megejtettem a fojtószelep pucolását is, gondoltam esetleg rosszul raktam vissza a csatlakozót... Ellenőriztem, kicsit megtuszkoltam. Szépen indult, nyoma sem volt gondnak. Hazamentem, majd vissza a szülőkhöz ebédre. A kacsa után, mentem volna hazafelé, mikor is gyújtás ráadáskor, a töltésvisszajelző derengve/pislákolva gyulladt csak fel és kellett neki pár másodperc, hogy úgy égjen, ahogy "szokott". Indítózás, EPC lámpa, csekk lámpa be.... Motor egyenetlenül jár, ráz mint egy traktor... Nagyszerű. Leállít. Újraindít, pontosabban indítana, mert csak tekert az önindító, de ezen kívül sokminden nem történt. Nagyon szépen kerregett, úgyhogy sejtettem, hogy itt nem akksi gondról lesz szó, éppen ezért kezdett is leereszkedni az agyamra a vörös köd, hogy "mi a fsashreherj van". Bebikázva sem akart indulni az autó, majd X-edik indításra - mikor már ugye apám is lent volt - gondolt egyet és beindult... Hazaevickéltem, töröltem a hibát, utána megint szépen indult... Javaslatra elkezdtem átnézni az elektromos vezetékeket, megtisztogatni a testpontokat, hátha valami zárlat... Nyilván nem ez volt a gond, úgyhogy a vége autóvillamosságis lett. Természetesen ők sem találták meg elsőre a gondot, kellett némi rávezetés, de a második nekifutásra, két villamosságis egy fél nap alatt megtalálta, hogy a gyújtáskapcsoló betét 2 lába közül az egyik terhelésen a 12 volt helyett csak 6-ot adott le. Ez meghülyítette a fojtószelepet. Apropó, a szimptómák közt volt az is, hogy amikor derengve gyulladt ki a töltésvisszajelző, nem volt a fojtószelepnek jellemző "visító" hangja, a gyújtás ráadásakor.

A zárva/nyitva maradt ajtók titka

Sziasztok,

régen jelentkeztem, így gondoltam megtöröm a csendet. Kivételesen, most nem kronológiai sorrendben osztok meg tapasztalatokat, hanem általam vélt hasznosság (értsd. sokszor felbukkanó kérdés).

Rövid bejegyzés lesz, tipp, hogy mit tegyünk ilyenkor. Értelemszerűen akkor kellemetlenebb a helyzet, ha nem tudjuk kinyitni az ajtót (oké, egy rossz környéken az sem túl szerencsés, ha nem zár be...). Mit tehetünk ilyenkor, azon kívül, hogy miközben nyitogatni próbáljuk, imádkozunk/szitkozódunk/stb.

Tehát: nekem úgy sikerült egy ilyen ajtót kinyitni, hogy elindítottam az autót, majd körülbelül 2000-2500as fordulaton tartva (ilyenkor ugye magasabb feszültséget és áramerősség van a rendszerben), elkezdtem nyomogatni az összes ajtó nyit gombot a vezető oldalon, illetve hátranyúlva (már lebontott kárpit mellett, mert a hátsót szerencsére le lehet bontani úgy, hogy zárva van az ajtó, az első már csücskösebb) jobb kézzel erőteljesen rángattam a kilincs bowdenjét. Ha van az embernek segítője, meg lehet próbálkozni azzal, hogy ütögeti a zár környékét, ezzel is segítve az elgyengült ajtózárat.

Hátsó ajtó esetén egyébként teljesen lebontható a kárpit és mögötte a panel, így ha ez a módszer nem válna be, le lehet ütni a zár műanyag részét és kézzel át lehet forgatni a zár mechanizmust. Természetesen ekkor ez a zár később már használhatatlan lesz.

Mert egyébként fel lehet újítani ezeket a zárakat - én még nem próbáltam - a mikrokapcsoló cseréjével illetve a nyáklap újraforrasztásával, bár van aki szerint sosem lesz tökéletes...

Első gólyaláb csere

Mivel most már van időm, jelen pillanatban mindkét autó jó ezért van időm blogolni, úgyhogy máris jön a következő poszt. :)

2017 őszét írjuk, csak hogy kronológiailag mindenki képben legyen, lassan érkezett az ideje annak, hogy Tolika is hadrendbe álljon, hiszen apunak belengették, hogy a Mégane a következő vizsgát már nem éli meg a cégnél, ellenben szüleimnek csak kell valami a hétvégi bevásárláshoz (eredetileg is ez volt a Toledo megvételének a célja). A hátsó futó már rendbe lett rakva korábban, így gondoltam, mit nekem első gólyaláb (lengéscsillapító, toronycsapágy és szilent plusz a sallang) csere, megoldom a kertben! Van már rugó összehúzóm, nem okozhat problémát. De, okozhat! Ahogy szoktam, igyekeztem beleásni magam a témába, majd a tőlem megszokott lendülettel neki is álltunk apámmal egy novemberi hétvégén. Annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy az első futómű azért jelentősen komplexebb mint a hátsó, ennek nyomán a szervizelése is időigényesebb, több tapasztalatot és szerszámot igényel. 

A felépítés: a lengéscsillapító szárán van a porvédő, spirálrugó, ezt egy rugótányér zárja le (az alsó egybe van építve magával a lengéscsillapítóval), erre jön először a csapágy, majd pedig a szilent, amit egy koronás anyával (21es) zárunk le, így áll össze maga a gólyaláb. Ezt felül feltoljuk a toronyba, ahova még kerül egy támcsapágynak nevezett alkatrészt, majd újra egy másik 21es (ebben most nem vagyok biztos) anyával rögzítjük az autóhoz. Alul a csonkállványba "csusszan" bele a gátló hengeres része. Ebből a hengeres részből egy célszerszám, vagy hidegvágó segítségével tudjuk kiszabadítani (a gátló körül nem teljesen fut körbe, van egy pici szünet, ennél a résznél kell szétfeszíteni, miután kivettük a tartó csavart) a helyéről.

 

Akkor kapjuk szét! Kerék le, fékdugattyú le, rögzít valahova, majd lengéscsillapító csavar ki. Eddig szépen ment minden,a problémák itt kezdődtek, ugyanis nem állt rendelkezésre hidegvágó és finom ütögetésre gyakorlatilag meg sem moccant a csonkállvány a lengéscsillapító szárán. Kellett szerezni valamiféle szerszámot, amivel szét lehet feszíteni a csonk ominózus részét, ez pedig végül egy hagyományos pajszer lett, apám jóbarátjától. Ezután már gyönyörűen megindul a gátló szára kifelé a csonkból. Ezt követően oldottuk a torony csatlakozását is és már jöhetett is ki a régi gólyaláb az autó alól. Elő az új alkatrészekkel, a régiből gyakorlatilag csak a rugó kellett, így hát felavathattam a rugóösszehúzót. A régi gyakorlatilag problémamentesen szétjött, gyönyörűen tartotta, azonban az összerakásnál itt is akadtak gondok. A 21es kulcs egyszerűen nem fért oda a szilenttől, így nem lehetett meghúzni az első koronás anyát rendesen. Leonitába be, Csucsuhoz el (szerencsére "éppen" a műhelyben volt), csavar meghúz, vissza a Toledohoz. Örülök, mint majom, de az örömöm korai volt... Tenném vissza a gólyalábat a helyére, de egyszerűen nem fért vissza. Az alsó hengeres részét nem tudtam a csonk fölé játszani (Fekete Laci bá lehet megoldotta volna), túllógott rajta 2-3 centiméterrel. Ha belegondolunk, nem lehetetlen, a régi szilent veszített a magasságából, így tudott még éppen kiférni. Nagyon úgy nézett ki, hogy ez most így marad, hiszen én nem tudom levenni a csonkot (le kell szedni a féltengelyről, kormányösszekötőket is oldani kell, illetve a lengőkarról is le kell választani). Egyszer megpróbáltam, de úgy levettem fejjel a nyeregtartót, hogy azt hittem fájdalmamban felgyújtom az autót (mert persze a lengőkar három alsó csavarját megtépni akartam, nem oldani...) így ez a feladat Csucsura maradt, aki december hó elején, szállingó hóesésben oldotta meg a problémát a kertben (amit itt is köszönök neki :) ), sűrű anyázások közepette. :) A másik oldalt már a műhelyben csináltuk meg nála, úgy azért könnyebb. :) Mint kiderült, a két kormányösszekötőt is cserélni kellett, mert már eléggé kivoltak, illetve a lengőkar szilentek azóta is kivannak, de addig még nem jutottunk el, hogy azokat cseréljük, így azok vígan nyöszörögnek a helyükön. :)

 

 

kilincsek, ajtócsere

Sziasztok,

egy ideje nem jelentkeztem, aminek elsődlegesen az volt az oka, hogy sikerült megtörnöm Leonitát és ezzel voltam elfoglalva/ráfeszülve. :) Na de ezt majd később...

Mivel az én autóm is piros, ezen belül is LP3G színkódú ez pedig egy akril festék, sajnos a lakkhiba nálam is jelentkezett a kilincseken. Ez annyiban nyilvánul meg, hogy ilyen hámlás szerűen pereg le róla a lakk... Nem egy szép látvány. Elhatároztam hát, hogy megcsinálom, íme egy előtte kép:

img_20170527_131145.jpg

Összegyűjtöttem, hogy mire lesz szükségem:

Alapozó

Filler

Festék (van több cég is akik foglalkoznak spray-k előállításával színkód alapján, nem reklámoznám egyiket sem)

Fényes lakk

csiszolópapír: ki-ki vérmérséklete szerint, 300asnál kisebbet már nem javasolok a korábbi fényezés visszacsiszolásához sem, mert nem lesz szép a végeredmény (természetesen ha tökéletes közelit akarsz, akkor vidd el fényezőhöz, de én megelégszem a saját kezem munkájával :) ).

A kivétel már ismerős lehet, kinyitjuk az ajtót, kis műanyag kupakot kivesszük a zár fölött, majd miközben húzzuk/nyitjuk a kilincset, tizenkettőt fordítunk a torx nyílásos csavaron a dugó mögött és így szabaddá válik a zár/vakdugó. Innentől a kilincs maga már gyerekjáték, az autó hátulja felé kell húzni míg egy finom kattanást érzünk, majd 90 fokban kihajtjuk és máris szabad.

Fényezés

Elsőként visszacsiszoltam a kilincseket a 300as papírral, egészen addig míg a csiszolópapír már piros volt, illetve itt-ott felsejlett az alapozó. Lényeg, hogy ha lemosod, már mindenhol mattos legyen, jól tudjon kapaszkodni majd az új réteg. Alapos tisztítás/zsírtalanítás (pl. féktisztító) után fújtam rá egy réteg alapozót. Ez egy színtelen valami, van aki szerint nem is muszáj (a tükörborításnál már én sem használtam) én biztos ami biztos fújtam egy réteget. Amíg szárad (én körülbelül 2 órát hagytam) addig érdemes a többivel foglalkozni, hogy optimális legyen az időbeosztás. :)

img_20170527_131426.jpg

Miután száradtnak értékeltem, jöhetett a filler. Ez egy ilyen szürke, hibakitöltő (ahogy a neve is mutatja) szintén alapozó jellegű történet. Ebből én három réteget fújtam minden kilincsre, az alapos eredmény miatt. FONTOS: sose a munkadarab fölött kezdd el a szórást hanem már előtte és egyenes, finom mozdulatokkal haladj a fényezendő darab fölött. Nem kell arra törekedni, hogy már az első réteg teljesen fedje - ezért fújunk három réteget - mert meg fog folyni/ráncos lesz ami ugye elég sokat ront az összképen. A rétegek száradásánál én körülbelül fél órát hagytam pihenni, utána vittem fel az újabb filler réteget. Miután megszáradt teljesen (körülbelül itt is 2 óra) 800-as papírral, vizesen megcsiszoltam őket, hogy a pici felületi egyenetlenségeket korrigáljam (rárepülő porszem, stb.) Ha megfolyt, akkor várd meg amíg megszárad, utána csiszold vissza.

img_20170527_134422.jpg

A filler után jöhetett maga a szín. Hasonlóan a töltőalapozóhoz, ezt is három rétegben vittem fel és itt is igaz, hogy ésszel kell csinálni, nem baj, ha az első réteg után vannak halványabb foltok, majd a következő réteg fújásánál jobb lesz. Néha a kevesebb a több! ;) A fénynél is körülbelül fél órát vártam a rétegekkel. Ha megvan, itt is lehet vizesen csiszolni, de már 800asnál finomabb papírt javasolnék, szintén vizesen. Hasonlóan a fillerhez, itt is körülbelül két, három órát vártam, mire úgy gondoltam, hogy mehet a lakk. 

img_20170527_141418.jpg

Lakkozásnál fontos, hogy fényeset használjunk, ne pedig mattot, bár azt gondolom ez eléggé egyértelmű. :) A tartós eredményhez itt is érdemes legalább két-három réteget felvinni, hasonlóan az előzőkhöz. A visszacsiszoláshoz itt már legalább 1200as szemcsefinomságú papírt javasolok, ismét csak vizesen. Fontos azonban megjegyezni, hogy míg körülbelül két-három óra az az idő, mire megszárad, teljesen - értsd felszerelni, nyomkodni, stb. - csak 24 óra elteltével szárad meg, így előtte ne is kísérletezzünk a felszereléssel, mert bele fog nyomódni az ujjlenyomatunk (mondjuk így egyedivé varázsolhatjuk).

img_20170528_113729.jpg

Tehát ajtócsere. Mivel Leonitának a jobb oldala vélhetően sérült volt és a jobb hátsó ajtó fényezését nem sikerült "tökéletesen" eltalálni, így mikor adódott rá alkalmam lőttem egy színazonost 10 Mátyásért, természetesen kibelezve - panel, kilincs, minden nélkül - , de azért üveg volt benne. Ódzkottam a cserétől, mert nyilván ilyet még nem csináltam, de mivel panelt már vettem ki teljesen, valamint kilincset is fényeztem gondoltam ez is megoldható.

Ha kint van a panel, a B oszlopnál le kell húzzuk a kábelkorbácsot és két XZN típusú csavart kell kivennünk (egyet felül, egyet pedig lent) és máris leakasztható az ajtó. Visszaszerelés hasonlóan történik. A kalibrálás - hogy jól és szépen álljon az ajtó - a jó játék, bár a vártnál sokkal rövidebb idő alatt sikerült megoldani. Én úgy csináltam, hogy először meghúztam a csavarokat, onnan egy nagyon picit visszalazítottam őket úgy, hogy magától még ne, de erőkifejtéstől már mozogjon az ajtó. Így lőttem be a lehető legjobb pozíciót, majd húztam meg a csavarokat. :) A panel visszaszerelése, illetve az ajtó összerakása már ismert folyamat a beázásos írásból, ott találhatod meg. 

Jó szerelést mindenkinek,

Tomi

Fojtószelep pucolás

Na jónapot mindenkinek, Kellemes Húsvétolást mindenkinek, én a böjtöt reggel a májkrémmel már elszúrtam, nem mintha valaha is figyeltem volna rá. Ebédre mondjuk rántott hal volt, állítólag azt lehet enni ilyenkor.

Na de gondolom senki nem ezért bökött rá erre a fejezetre, hanem a rettegett alkatrész a fojtó- (NEM, nem FOLYTÓSZELEP, a folyó folyik, téged viszont J-vel fojtogatnak, időnként előjön belőlem a nyelvtannáci) vagy éppen pillangószelep alkatrész tisztítása. Mikor érdemes megpróbálkozni ezzel házilag?

- Én pl. minden olajcsere szervízkor megcsinálom, mivel kb egy plusz 5 percet vesz igénybe

- ingadozó alapjárat, nehezebb indulás, stb.

Mivel nálunk 2 1.6 16V van a családban így erről tudok érdemben nyilatkozni, de gyanítom hasonló az összesnél. Miután leveszem a légszűrőházat, ott figyel egy fémházas, felülről henger alakú izé benne egy mozgó lapkával. Én ezt úgy ahogy van, le szoktam venni teljes egészében, azonban ha szeretnénk elkerülni a kalibrálást, akkor érdemes előtte lehúzni az akksi sarukat, majd magának a szelepnek a csatiját is. Ezután 4db T25ös csavart kell kivennünk és már le is lehet venni. (SR motorok esetében némi vízcső is csatlakozik rá ha jól emlékszem, ezeket érdemes elszorítani) Ezt követően injektortisztítóval addig kell fújkálni, míg mind alulról, mind felülről eltűnik a koksz és szép, alumíniumszíne lesz. Én szoktam segítségül hívni fogkefét, illetve szivacsot is, ha nagyon koszos a szerkezet. Ha ezzel megvagyunk, akkor nincs más hátra mint előre, fordított sorrendben visszarakni. Én mielőtt beindítanám, biztos ami biztos alapon 3xor adok rá gyújtást, ilyenkor is alaphelyzetbe rakja a szelepet/kalibrál, bár eddig még nem volt gond.Ha mégis kalibrálni kéne, itt a link:

https://www.youtube.com/watch?v=2zrmhDw_v7Y

Némi angoltudás nem árt hozzá.

U.I.: az ujjatokra vigyázzatok, amennyiben a szelepet is maceráljátok, mert oda tudja csípni. :)

Tomi

Hűtés

Régen jelentkeztem, ahogy nézem eltelt két hónap is, kicsit elfoglalt voltam, pedig a szerelések még nem értek véget. :) Tolikán már korábban észrevettük, hogy tűnik el belőle a hűtőközeg (sajnos az olaj is), amit azonban észrevettem, hogy a középső motorburkolatnak a közepén mindig áll valami lötty. Mint utóbb kiderült, a termosztátház blokk felőli oldalán szivárgott ki a hűtőfolyadék. Utánajáram, itt sem egyedi esetről beszélünk, elöregszik benne a gumi tömítés, elkezd ereszteni és kirakódik a blokk falára, ezáltal stabilan eltartva azt a blokktól. 170 forintos alkatrészről beszélünk, azonban a csere kicsit trükkösebb, mert le kell szedni hozzá a termosztátházat. Két módon tehetjük ezt meg a környezet tönkretétele nélkül.

A: leeresztjük a hűtőközeget az erre dedikált csap segítségével (szemben állva az autóval a jobb elejében a lökhárító mögött van a kis csapocska)

B: beszerszünk kifejezetten erre a célra gyártott tömlőszorítókat (darabja párezer forint és kell belőle legalább 4-5 darab)

Nekem egy köztes megoldással sikerült, minden egyes lehúzott cső alá, odatartottam egy 5 literes Szentkirályis ballont, azonban így volt azért valamennyi veszteség (szóval érdemes beszerezni új G12es bekevert hűtőfolyadékot, már csak azért is mert 2 évente javasolt a cseréje). Miután kiszereltem, letakarítottam mind a blokk, mind a termosztátház oldalát a lerakódástól, kicseréltem a gumitömítést és mehetett vissza minden fordított sorrentben. Feltöltöttem hűtőfolyadékkal, közben járattam a motort és szépen amíg a tágulási tartályban el nem érte a kívánt szintet járás mellett (automatikusan légtelenít) addig töltögettem.

Szintén a hűtéshez tartozik, hogy szeretnek meghalni a hűtőventillátorok (kisebb a klíma, nagyobb a klasszikus hűtő). Amíg csak a nagy nem működik, addig a klímáé át tudja venni a szerepet, nem is vesszük észre, kivéve ha a 40 fokban mondjuk klímázni is szeretnénk, mert akkor már nem lesz elég a kisebbik ventillátor és elkezd 90től felfelé kúszni a mutató. Bontottan sikerült szereznem egy komplett keretet, mindkét ventillátorral (fontos figyelni a csatlakozókra is, hogy egyformák legyenek). Alábakoltam az autót elöl mindkét oldalon, így aláfértem (felülről nem lehet kigyógyítani a keretet ventistül). A hűtő oldalán mindkét oldalon két két csavar fogja oda a keretet, ezektől kell megszabadítani, majd némi masszírozás után alulról kiszerelhető a keret és ugyanígy visszafelé behelyezhető az új/bontott. Ha beindítjuk a klímát, hamarosan be kell kapcsoljanak ezek is, én még beszerelés előtt, csak a csatlakozóra rádugva ellenőriztem, hogy működnek-e. :Így már elmúlt a veszély, hogy Tolika megsül és újfent örültem, egy-egy sikeres javításnak. :)

 

Tomi

Apróságok - könyöklő, ülés, stb.

Tekintettel arra, hogy Tolikát most már legalább biztonságosnak értékeltem azt gondoltam, hogy hátradőlhetek. Egészen addig volt ez így, míg a könyöklő szintén így döntött benne. Hátradőlt és úgy is maradt. Ez szintén egy eléggé ismert probléma a Leon/Toledoknál, de az A3as Audikban szintén. Némi utánajárást követően találtam rá a probléma megoldására egy angol fórumon, amit most megosztok a nagyérdeművel, még mielőtt mindenki kőkemény összegeket szórna ki új könyöklőre emiatt. 

Nos tehát, ha felnyitod a kartámasz tetejét, akkor az elejében van 4 picike torx menetes csavar (igen így fent maradt helyzetben kicsit nyakatekert művelet, de egyáltalán nem kivitelezhetetlen), ezeket kell kiszedni és máris lepattan az egész nyitó szerkezet. A problémát jellemzően az szokta okozni, hogy vagy szétesik, vagy adott esetben szét is törik ez a szerkezet, minek következtében nem nyomja/húzza (már nem emlékszem) a kartámasz két oldalán lévő fém sínt, ezáltal nem oldva a reteszt, ami lehetővé teszi a hajlítgatást. Ha nincs letörve a kis pöcök a gombról (látni fogod) akkor egyszerűen össze kell rakni újra, hogy a két kis bütyök beakadjon a két fém sínbe, összerakod és örülsz, hogy újra jó. Amennyiben le van törve, úgy vagy veszel felújítókészletet (cikkszáma: 1M0898173) vagy pedig a bütykök helyére pici fém csavarokat fúrsz, amivel örökélet plusz egy nap lesz a kartámasz ilyen jellegű élettartama, majd megint örülsz, hogy jó.

Ezen felül Tolika kapott egy új vezetőülést, mert a közel 400.000 km alatt vélhetően a gyárit már elhasználták és eltérő volt a mintázata. Komplett szettet vettem, mert nem jellemző, hogy egyesével árulnának ilyeneket, de szerencsére a maradékot sikerült eladnom. :) Majd elfelejtem itt a Toledo őrületben, hogy mindezt Leonita is megkapta, met a combtámasz szivacsa (ugye abban sportülés van) már eléggé le volt lakva, míg a deréktámasznál már bőven ki is volt szakadva. Neki sikerült egy darabot venni, de ez önmagában drágább volt, mint a Toledoba a komplett szett... :) Egyébként ez sem egy nagy történet, én le szoktam húzni az akksi sarukat (légzsákos ülésnél nem árt) először totál előre tolod az ülést, kiveszed a sínben a két kicsi torx fejű csavart, ezáltal le tudod venni a műanyag burkolatot, majd csutkára hátra kell tolni és az ülés alatt lesz középen két 10-es anya. Ezt levéve már ki lehet szerelni az első üléseket hátrafelé tolva. Lecsatlakoztatod a légzsákot és már kész is. :)

 

süti beállítások módosítása