DIY SEAT sztorik

Tomi's garage

Tomi's garage

A Toledo feltámadása

2017. december 14. - Tomi_vagyok

Kicsit régen jelentkeztem, volt rá okom - autós :) - de most újra itt vagyok, hogy folytassam az utat amit elkezdtünk és amihez később csatlakozott Tolika. Mivel elhárítottam azt a hibát, ami állóhelyzetben is galibát okozott - beázás - így a dolgok nyugodtá váltak, a problémák nem égtek a körmöm alá, azonban tudva, hogy apunak előbb-utóbb szüksége lesz egy verdára, belevágtam a Toledo feltámasztásába. Mivel a diagnózisnál sok minden kijött (motorral kell majd foglalkozni, beázás, futómű, fékek, eltűnő hűtővíz, ventillátorok, stb.) és miután az ajtókat sikeresen megoldottam, gondoltam mit nekem szervíz, essünk neki a biztonsági funkcióknak. Fék, futómű. Első körben természetesen beszereztem a szükséges alkatrészeket:

Hátsó futó; hídszilent, gátló, felütés gátló gumibak, porvédő valamint toronyszilent illetve a rugó felső részének kis gumibakja (nem tudom, hogy ennek mi a hivatalos neve)

Fékbetétek elölre, hátulra

Alsó motorvédő burkolat

Természetesen az első komolyabb szervíznek nem egyedül álltam neki, rutinos mentorom (tegyük hozzá, még régivágású), barátnőm apukája volt segítségemre a műhelyében. MÍg én felheggesztettem nagy nehezen (ezek az utángyártott vackok ugyebár nem mindig illeszkednek pontosan) az első/alsó motorvédő/takaró burkolatot, ő nekiállt a hátsó futó szétborításának. Szépen haladtunk, mígnem eljutottunk a hídszilenthez, ami okozott némi fejtörést. Nagyon egyszerű volt a probléma: hogy jön ki? Azok kedvéért akik még nem láttak ilyet, leírom, hogy körülbelül mi a probléma. A hátsó kerék egyfelől a gátlón (lengéscsillapító) keresztül csatlakozik az autóhoz, lent azonban az úgynevezett hídhoz rögzül. A híd leegyszerűsítve egy vasrúd ami átfut az autó alatt, van két kis csonkja hátrafelé, ott találkozik a gátlóval. Az egyenes rész két végénél van egy hengeres rész, ebben lakik a hídszilent, amin keresztül fut egy böszme csavar, itt rögzül az autóhoz és kész (ezen felül még van a rugó, ami hátul külön van a lengéscsillapítótól, de ettől most eltekintünk. A szilent körülbelül egy kis dagi valami, hengeres teste van, belül masszív gumi, a közepén egy luk, ezen keresztül megy a már előbb említett böszme csavar. Ugye ennek az a feladata, hogy elnyelje a rezgéseket/ütéseket. Namármost ez a szilent a rá ható erők miatt természetesen nem csak úgy bele van csusszantva, hanem masszíven ül a hengeres, cső szerű részben. Mivel, hogy a szélétől eltekintve gumi, hiába üti az ember kalapáccsal, elnyeli a rázkódásokat. Nem keveset szenvedtünk, mire gyakorlatilag kivéstük a helyéről az első szilentet. Nem sok maradt belőle a mutatvány végére... Ekkor éreztem először a problémát, hiszen ezzel az autóval nekünk másnap haza kell menni Budapestre, azonban jó lenne ha az új alkatrész egyben kerülne be a helyére. Töprengés, próbálkozás után gondoltam egyet, mondván ami nincs fent az Interneten az nem is létezik, kicsit utánajártam a kérdéskörnek. Meg is találtam a megoldás: csapágy/szilent lehúzó/berakó. Egy bökkenő volt, hogy ilyen szerszám nem állt rendelkezésünkre, így a kreativitásunkra kellett hagyatkozni. Vettünk egy menetes szárat, amit átdugtunk a szilenten, majd különböző méretű fém tárcsákkal szépen behajtottuk azt a helyére. Persze egy kis zsír sokat segített a becsusszanásban. :) Ezt követően a gátló helyére játszása már gyerekjáték volt.

Miután megvoltunk a futóművel, következhetett hátul a fékbetét. Nem egy nagy történet, két csavart kell kiszedni a dugattyúból miután kivettük a porvédőket ezt követően le levet venni a nyeregről. Betét ki, dugttyú visszanyom (hátsóhoz nem árt ha van fék szerelő készlet, hiszen nem csak nyomni de egyszerre forgatni is kell visszanyomáskor a dugattyúkat), új betét vissza, csavarok vissza, kész. Nagyon egyszerű lett volna, azonban a jobb oldalán sikerült megsérteni a fékvezetéket, ahol szépen elkezdett ereszteni a fékfolyadék (nem olaj!). Végül az a döntés született, hogy ledugózzuk azt a vezetéket, hiszen jobb 3 biztos fék, mint 4 bizonytalan, amiből bármikor elmegy a nyomás. Nagyobb fékezésnél lehetett érezni, hogy mászik ki a jobb hátulja, de éppen ezért visszafelé nagyon óvatosan jöttem és mint láthatjátok, egyben meg is érkeztünk. Természetesen később megoldódott, de ezt majd legközelebb. :)

Tomi

A bejegyzés trackback címe:

https://tomisgarage.blog.hu/api/trackback/id/tr5513499467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása